24 Eylül 2013 Salı

Çiğdem Bezci Son Dakika

Hadot hep ısrar onun çığır açan çalışması ilkçağ felsefesi yaşam biçimi olarak ortaya çıktı onun ilk öğretim olarak eğitim bir filolog. Kariyeri boyunca, Hadot dahil oldu derleme, düzenleme ve çevirme eski latince ve yunanca metinler de dahil olmak üzere Marcus Aurelius' Meditasyonlar, Ambrose milan'ın Özür David, Plotinos' inşaat, ve teolojik olarak Roma eserleri rhetorician Marius Victorinus. Çalışma filoloji, Hadot, iddia edildiği için faydalı oldu gibi her şeyden önce onu bir tür etik egzersiz, doğuran tevazu ve yorumsal dikkat tarihi ve metinsel ayrıntı. İkincisi, bu düşkünlüğün onu yükseltmek için sorun kesinlikle edebi antik felsefe ile ilgili yazılmıştır. Onun yansımaları bu sorun, led Hadot, çiğdem bezci meta-felsefi konuları ile ilgili yaşam biçimi olarak felsefe onun olgun görülen iş. Genel olarak konuşursak, Hadot gözlenen, "felsefi eserler Greko-Romen antik hemen hemen her zaman perplex . . . çağdaş okuyucular . . . hatta . . . alanında uzmanlar" (PWL 61). Nedeni, görünüşte garip, düzensiz, circumlocutory, hatta tutarsız doğa antik felsefe yazıları, istesek de dikkate Platon'un diyalogları ile onların edebi ayarları, mitler veya muhtemelen "hikayeler"; ara sıra mektupları bir Epikuros veya bir Seneca; Marcus Aurelius' görünüşe göre verdiğimiz düzensiz notlar, ihtiyati tedbir, aforizmalar ve; hatta Aristoteles'in güya daha fazla "sistematik" çalışmaları, yine de sık sık tekrarlayan vurgulanmaya yan parantezler ve bazen de bir sonuç alınamadı.

Göre Hadot, bu edebi özellikleri yadırgamamak okuyucular sadece kadarıyla deneyin, yanlışlıkla, eski metinler okumak için varsayımlarımız ile şekillenen çağdaş yazarları okurken. Felsefi yazarlar yirmi birinci yüzyılda yazmak altında çok farklı sosyal, siyasi, kurumsal ve teknolojik kısıtlamalar dışında onların eski öncülleridir. Anlamak için neden antik filozoflar yazdı yaptıkları gibi, Hadot savundu, okuyucuların yetiştirmek için gereken tarihsel bir anlamda "hangi somut koşullara yazdılar, tüm kısıtlamaları doğurmuş, onların üzerine: çerçevenin okulu, doğası philosophia, edebi türler, retorik kuralları, dogmatik zorunluluklar ve geleneksel modları akıl yürütme" (PWL 61). Okuyucular hazırlıklı olmalıdır, bu ışığı birbirinden ayırt etmek, ne bir yazar olabilir demek istedim, karşı olarak ne diye gerek duyuldu, onun özgül bağlamda gelenek ve söylemek, ve aynı şekilde ne o was üzerinden geçmek zorunda bırakabilir veya söylenmemiş" (PWL 64; PAH 64).

Farklı çalışır, Hadot belirtilen bu kısıtlamaları şekillendirme antik felsefe metinleri. Antik dikte metinlerinin din bilginleri ve yüksek sesle okunmalı. Genel olarak, antik kültür biriydi, hangi yazı henüz görece yeni bir olgudur, bireylerden çok daha geniş üstünlüğünü söylenmiş sözün yansıtıldığı ünlü Platonik eleştirileri yazıyor. Antik felsefe büyük ölçüde şeklinde yürütülen diyalog konuşuluyor arasında öğrenci ve öğretmenleri, böylece-Sokrates zaten ısrar etti (4c)-öğrenciler için çizilmiş olurdu aktif olarak kendi gerçeği keşfetmek. Hadot öneriyor tanıyarak bu işlerin nasıl korur ve ayna özellikleri konuşulan kavşak bunun üzerine onlar modellik, modern okuyucular başlayabilir birçok anlamak için karakteristik tedirginlikler, başlatır ve durdurur, tekrarlar ve antik metinlerde yan parantezler.

Oral eski felsefi temelleri öğretimi yeniden yansıyan ilgili hususlar bu adreslere çalışır. "Aksine modern örneklerinden, bunların hiçbiri felsefi productions, hatta sistematik çalışır, herkese hitaben yazılmış," Hadot savundu (PWL 64). Özel durumlar burada açıkça exoteric metinler gibi Platonik diyaloglar yazılı bulunan "protreptic" amacı çeken yeni öğrenciler için felsefe veya Aristo gibi pratik yazılarında, özellikle hitaben potansiyel veya devlet adamları yasa koyucular (WAP 90). Aksi takdirde, antik felsefe yazıları içinde gebe olduğunu, yönelmeyen ve üyeleri, felsefi okullar. Yansıtıyorlar felsefi konuları, teknikleri, önermeler ve geliştirilen sözlü alıştırmalar, sınıfları ve öğretileri gibi, daha geniş felsefi gol paideia (4a).

Anlamak için form niyeti ve birçok eski eserde Hadot ön plana çıkarsa, okuyucu anlamak gerekir kurumsal yapılar, antik felsefe okulları (Platonik akademisi Aristotelesçi Lisesi, Stoa, zevk ve sefaya düşkün bahçe, Platonist ve daha sonraki okullar). Aristoteles'in günümüze kadar gelen eserler vardı ki, ders notları görünüşte öğrenciler tarafından derlenen veya sonraki redactor içinde Lyceum, sadece en bariz örneği. Müfredatın parçası Platonik okullar ve Stoacı, Hadot vurguladı, resmiyet vardı egzersizleri diyalektik: tartışmak, sorular ve cevaplarla, belirli tezlerini gibi, "erdem öğretilebilir") bir şekilde doğru gider açıklayan preeminence diyalogun antik form felsefi yazı. Hatta daha sonra sistematik felsefi biçimleri tez içinde ortaya çıkan Platonculuk özellikle Hadot, iddia edildiği anlaşılmalıdır "diyalektik bakış açısıyla bilimsel ve tefsir çalışmaları" olarak sentezlemek için girişimleri ve sipariş bütün doktrin ile ortaya çıkmıştı okulu (PWL 63-4). Yine, özellikle imparatorluk döneminde, yani geç antik dönem, büyük miktarda antik felsefe yazıları okumaya başladı ve öğretim yorumu orijinal eserler yerine farklı okulların. Bu bir edebi tür olan büyük ağırlık verilmiştir otoriteden bağımsız değişkenler, beklenen bir şekilde ortaçağ scholastics. Farklı felsefi gelenekleri geliştirilen belirli bir üslup özellikleri gibi karakteristik görüntüleri, deyiş, ya da son derece kalıplaşmış dogmata daha sonra tefsircilerin vardı daha fazla veya daha az kullanmaya mecburdur, "bağımsız, denebilir ki, yazarın olacak" (PWL 62).

Hadot, filoloji çalışmaları, yaptığı hassasiyet ve kurumsal geleneksel kısıtlamaları ve şekillendirme eski eserler meydana getirmişlerdir düşüncesinde akut anlamda bir düşünce tarihindeki rolü tarafından misappropriations, mistranslations, hatalar ve yaratıcı. Yüksek statüye tutulma daha sonra klasik düşünülen formüller, resimleri, ifadeler, kalıplarını ve argüman okullarda' kurucu metinleri birçok örneğini gördüm ve bu felsefi formülleri (gibi "kendini bilmek" ya da "doğa seviyor to hide") olmak ödünç, zimmetine, yeni bir anlam ve verilen metinlerin farklı felsefi gelenekler açısından arasındaki karşılaşma Helenistik Yahudi ve pagan ve Hıristiyan monotheisms. Daha sonra tefsircilerin' tayini sistematize önceki metinlere ve işlemek için onları tamamen tutarlı ışığında kabul edilen anlaşma, birlikte olduğu varsayımına önceki ustaların ne yanlış ne de kendilerini yalanlamak, sorunlu veya yol açtı keyfi systematizations alında ve altlık önemli gelişmeler düşünce tarihi. Hadot adduces bu bağlamda dört veya beş katmanlı Neoplatonic ontolojik hiyerarşileri çizilmiş Platon'un diyaloglar ve Augustine positing bir "cennet" göklerin temelinde bir yunan Mezmurlar yanlış tercüme 113:16. Hadot sadık erken bir deneme için nasıl etkilediğini gösteren tüm Neoplatonic yorumu Parmenides konusu daha sonra büyük önem dinlendi Porfir hatalı giriş arasındaki ayırım "varoluş" (Gr. ousia) gibi bir mastar (Fr. être) ve sıfat olarak (Fr: étant açıklar. "saf aşkın kanunu" (étant adet ) Olmanın Ötesinde (être).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder